Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

Dodano: 21 lut 2024

Z roku na rok samochody elektryczne stają się coraz popularniejsze, a co za tym idzie, rośnie zainteresowanie kosztami ładowania takiego pojazdu. W niniejszym artykule przedstawimy czynniki, które wpływają na koszty ładowania samochodu elektrycznego i omówimy najważniejsze aspekty, na które należy zwrócić uwagę, aby zoptymalizować koszty ładowania.

Porównanie: Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego?

W Polsce elektromobilność dopiero się rozwija. Wciąż jest to niszowe rozwiązanie, ale coraz więcej kierowców przekonuje się do samochodów elektrycznych ze względu na ich nowoczesność, funkcjonalność, ekonomię oraz ekologię. Obawy związane z krótkim zasięgiem na jednym ładowaniu są już nieco mniej uzasadnione, ponieważ nowe modele oferują zasięgi na poziomie 200-300 km, co zadowala większość użytkowników.

Samochody elektryczne są przyjazne dla środowiska. Jazda nimi nie powoduje emisji dwutlenku węgla ani innych szkodliwych substancji, takich jak węglowodory, metale ciężkie, tlenki siarki czy azotu. W przypadku masowego przejścia na pojazdy elektryczne, jakość powietrza w większych miastach uległaby poprawie, a hałas uliczny zostałby zredukowany.

Samochody elektryczne można ładować z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii, takich jak panele fotowoltaiczne. Dzięki temu, korzystanie z nich ma praktycznie zerowy negatywny wpływ na planetę oraz ślad węglowy. Ponadto, pojazdy te są wyposażone w wysokiej klasy akumulatory, co wpływa na ich niską awaryjność oraz długą żywotność. To z kolei prowadzi do zmniejszenia ilości elektrośmieci.

 

Korzyści dla właścicieli samochodów elektrycznych

Zdając sobie sprawę z ważności ochrony środowiska naturalnego, rządy oraz władze lokalne wprowadzają szereg udogodnień dla posiadaczy samochodów elektrycznych w celu promocji tej ekologicznej formy transportu. W wielu dużych miastach zniesiono opłaty za parkowanie na terenach objętych strefami płatnego parkowania, co stanowi znaczące oszczędności, szczególnie dla osób, które często korzystają z takich miejsc. Innym udogodnieniem jest możliwość korzystania z bus pasów, co pozwala uniknąć korków i przemieszczać się szybciej.

 

Niższe koszty eksploatacji samochodu elektrycznego

Mimo że samochody elektryczne są zazwyczaj droższe w zakupie niż samochody spalinowe, ich użytkowanie jest znacznie tańsze. Ładowanie akumulatora jest znacznie tańsze niż tankowanie benzyny na stacji benzynowej, zwłaszcza jeśli korzystasz z źródeł energii odnawialnej.

Ponadto, samochody elektryczne są mniej awaryjne niż samochody spalinowe, co oznacza, że ​​wymagają mniej wizyt w warsztacie i są mniej kosztowne w utrzymaniu.

Czynniki wpływające na koszty ładowania samochodu elektrycznego

Podczas tankowania samochodów spalinowych cena zależy głównie od rodzaju paliwa. W przypadku ładowania samochodów elektrycznych, koszty są bardziej skomplikowane. Poniżej przedstawiamy kilka czynników wpływających na koszty ładowania samochodu elektrycznego.

Typ ładowarki

Cena ładowania samochodu elektrycznego zależy od typu ładowarki. Standardowe ładowarki działają na prąd zmienny, co ogranicza ich moc, ale umożliwia ładowanie samochodu w domu. Szybkie ładowarki korzystają z prądu stałego o dużej mocy, co pozwala na naładowanie baterii w około 2 godziny, jednak są one około 2 razy droższe od standardowych.

Czas ładowania samochodu elektrycznego

Zazwyczaj operatorzy ładowarek elektrycznych określają maksymalny czas darmowego korzystania z ładowarki. Bardzo często limit ten wynosi 600 minut (10 godzin) dla ładowarek standardowych (AC) i 60 minut dla ładowarek szybkich (DC ). Po przekroczeniu limitu czasu, użytkownik musi ponosci dodatkowe opłaty za każdą kolejną minutę ładowania/zajmowania miejsc, które mogą służyć innemu użytkownikowi w celu ładowania.

Pojemność baterii

Cena ładowania zależy również od pojemności baterii samochodu elektrycznego. W przeciwieństwie do benzyny czy oleju napędowego, prąd w baterii nie uzupełnia się częściowo, ale do prawie 100% pojemności. Opłata za prąd zależy zwykle od liczby pobranych kilowatogodzin (kWh). Im większa pojemność baterii, tym większy zasięg pojazdu między ładowaniami, ale także koszt jednego ładowania.

 


Dla przykładu: Samochód elektryczny Peugeot e-2008 korzystający ze stacji ładowania AC o mocy 11kW rozpoczynając ładowanie od poziomu baterii 20% osiągnie poziom naładowania 80% po 3h 2min. Dla porównania, Tesla Model 3 Long Range będzie osiągać ten sam poziom naładowania akumulatora w 4h 57min.

 

Wybór metody ładowania samochodu elektrycznego

Czwartym czynnikiem wpływającym na koszt ładowania samochodu elektrycznego jest wybór metody ładowania. W przypadku ładowania w domu cena zależy od grupy taryfowej, na której się znajdujesz.

W przypadku ładowarek publicznych dostępne są różne opcje ładowania:

  • szybkie ładowanie bez rejestracji i abonamentu;
  • ładowanie w opcji abonamentowej;
  • ładowanie po rejestracji w systemie.

W każdej z tych opcji koszt 1 kW będzie inny. Najdroższym sposobem jest zwykle szybkie ładowanie bez rejestracji i abonamentu. Po rejestracji większość operatorów oferuje pewne zniżki, z których warto skorzystać. Koszt 1 kW będzie najniższy w przypadku korzystania z abonamentu, jednak trzeba pamiętać, że trzeba zapłacić za sam abonament, którego koszt zależy od wybranej taryfy i wynosi zwykle od 30 do 100 zł.


Ile kosztuje ładowanie auta elektrycznego w domu?

Naładowanie samochodu elektrycznego w domu jest zależne od ceny energii, jaką płacisz za jedną kilowatogodzinę (kWh). Możesz ładować samochód elektryczny z domowego gniazdka jak i domowej stacji ładowania.

Wyliczenie dokonane poniżej przyjęte jest dla użytkownika rozliczającego się według taryfy G12w (według cennika operatora Energa), zużywającego ponad 2000 kWh rocznie.

Na dzień pisania tego artykułu na stawkę za kWh w taryfie nocnej (22:00-7:00) wpływają następujące składowe:

  • opłata za usługi dystrybucji: 8,6 gr netto
  • opłata jakościowa: 2,4 gr netto
  • cena zakupu energii elektrycznej: 89,7 gr netto

Powyżej opisane kwoty dają nam cenę ostateczną 1,00 zł/kWh netto, z racji rozliczenia konsumenckiego powiększamy kwotę o podatek VAT i otrzymujemy stawkę ostateczną w wysokości 1,23 zł/kWh.

Przykładowo, koszt ładowania Peugeota e-2008 z baterią o pojemności 50 kW może wynosić około 36,90 zł podczas ładowania z domowej sieci, aby uzupełnić około 60% pojemności baterii (od 20% do 80%), co zwykle wystarcza na około 205 km w cyklu mieszanym. Przy maksymalnym ładowaniu rozładowanej baterii, koszt ten może wzrosnąć do około 61,50 zł.

Zakładając realny roczny przebieg samochodu elektrycznego na poziomie 10.000 km, uzyskujemy około 834 km przebiegu miesięcznie co wymaga około 3 pełnych ładowań akumulatora Peugeota, które łącznie wyniosą użytkownika około 184,50 zł.

Warto jednak pamiętać, że inne pojazdy, mogą wymagać baterii o pojemności ponad 100 kW, co zwiększa koszt ładowania. Niemniej jednak, można łatwo oszacować koszt, mnożąc zapotrzebowanie na energię baterii przez cenę jednego kilowatogodziny, co w przypadku baterii 100 kW wynosi około 123 zł.

 


Do kosztów związanych z ładowaniem samochodu elektrycznego w domu należy uwzględnić również wydatek na stację ładowania. W niektórych przypadkach producenci samochodów dostarczają kabel ładowania w zestawie, jednak zwykle konieczne jest dokupienie stacji ładowania osobno.

 

Koszt ładowania auta elektrycznego na publicznej stacji ładowania

Operatorzy lub stacje benzynowe oferują drugą opcję ładowania Twojego pojazdu elektrycznego. Ceny mogą się znacznie różnić w zależności od operatora, ale zazwyczaj nie spadają poniżej 2 zł za kWh w przypadku stacji AC. Jednak ceny są wyższe na szybkich stacjach, gdzie opłata za ładowanie z mocą do 100 kW wynosi około 3 zł, a na najmocniejszych stacjach szybkiego ładowania koszt wynosi około 3,5 zł za kWh.

Przykładowo, ładowanie samochodu elektrycznego Peugeot e-2008 z baterią 50 kWh kosztowałoby około 90 zł na stacji szybkiego ładowania do 100 kW za standardowy pobór 30 kWh, w przypadku stacji o mocy ładowania powyżej 100 kW koszt rośnie do około 105 zł.

 

Ładowanie samochodu elektrycznego czy tankowanie spalinowego – którym jeździ się taniej?

Kiedy porównujemy koszty użytkowania samochodów spalinowych i elektrycznych, warto uwzględnić różne czynniki, takie jak cena paliw, zużycie energii, a także spalanie i efektywność silników.

Według obliczeń, naładowanie samochodu elektrycznego Peugeot e-2008 wynosi około 30,75 zł za 100 km, w przypadku ładowania domowego w taryfie nocnej G12w według cennika operatora Energa.

Natomiast koszt przejechania Peugeot 2008 z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6l wynosi około 54,60 zł za 100 km w cyklu miejskim, co w przypadku miesięcznego przebiegu 1000 km w miesiącu daje koszt około 546 zł za paliwo.

Powyższe wyliczenia nie są wykonywane w oparciu o WLTP, a o realne zużycia energii elektrycznej oraz benzyny. Założono zużycie energii elektrycznej na poziomie 25 kW/100 km oraz zużycie benzyny na poziomie 8l/100 km.

© 2024 IMB POWER - imbpower.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin