Odbiór UDT stacji ładowania

Każda ogólnodostępna stacja ładowania oraz punkt ładowania drogowego transportu publicznego muszą przejść odbiór UDT, który na celu zapewnienie bezpieczeństwa eksploatacji. Badanie to odbywa się na wniosek eksploatującego, co oznacza, że jeśli zamierza on rozpocząć użytkowanie stacji lub punktu, jest zobowiązany złożyć wniosek o przeprowadzenie badania technicznego do UDT. Jako IMB POWER wspieramy klientów w procesie uzyskania pozytywnego odbioru Urzędu Dozoru Technicznego stacji ładowania lub punktów ładowania drogowego transportu publicznego.

Co wchodzi w zakres usług IMB POWER przy uzyskiwaniu pozytywnego odbioru UDT stacji ładowania?

  • przygotowanie pełnej dokumentacji wraz z wnioskiem o przeprowadzenie badania UDT,
  • uzyskanie opinii o spełnieniu wymagań z zakresu ochrony przeciwpożarowej,
  • przygotowanie schematu elektrycznego stacji ładowania wraz zabezpieczeniami – w przypadku, kiedy zastosowano niewłaściwe zabezpieczenia, bądź zaprojektowano instalację elektryczną w sposób niewłaściwy nasi eksperci przygotują projekt elektryczny ze wskazaniami elementów do zmiany,
  • pełne pomiary elektryczne stacji ładowania oraz przyłącza elektroenergetycznego zasilającego ładowarkę,
  • montaż zabezpieczeń przed uszkodzeniem stacji ładowania – jeżeli nie zostało to wykonane wcześniej,
  • oznakowanie pionowe i poziome miejsc postojowych przynależnych do stacji ładowania – jeżeli nie zostało wykonane to wcześniej,
  • asysta w trakcie przeprowadzania badania UDT jako reprezentanta z ramienia Klienta.
przed odbiorem UDT, poprawki w sprawie wymagań technicznych w celu bezpieczeństwa użytkowników

Wiemy, że przygotowanie i skompletowane pełnej dokumentacji które zgodne jest z normami prawnymi i wymaganiami Urzędu – jest mozolne i często sprawia niemałe trudności właścicielom infrastruktury ładowania. Często nieprawidłowy montaż stacji ładowania powoduje, że niezbędne są drobne naprawy i modernizacje, które sprawią, że pełna infrastruktura będzie spełniała wymagania techniczne – jest to niezbędne alby stacja została zbadana i potrzymała pozytywną opinię po odbiorze UDT. Dlatego jako wykwalifikowany podmiot IMB POWER pomaga w spełnieniu wszystkich wymagań i przejściu badania bez jakichkolwiek problemów.

punktów ładowania oddanych do użytku ogólnodostępnego
pozytywnych odbiorów na pierwszym badaniu
średni czas doprowadzenia do odbioru UDT od złożenia dokumentacji

Potrzebujesz zgłosić swoją stację do odbioru UDT i nie wiesz jak się do tego zabrać?

Wypełnij formularz, a skontaktujemy się z Tobą, aby dowiedzieć się jak możemy Ci pomóc!


    W jakich przypadkach ładowarka powinna zostać zgłoszona do Urzędu Dozoru Technicznego?

    Ładowarka podlega odbiorowi UDT, jeżeli spełnia definicję stacji ładowania, niezależnie od tego, czy jest ogólnodostępna. Zgodnie z art. 2 pkt 27 ustawy, stacja ładowania to obiekt wyposażony w co najmniej jeden punkt ładowania, stanowiska postojowe w liczbie odpowiadającej liczbie punktów ładowania, a także wyposażony w oprogramowanie do świadczenie usługi ładowania. Już w trakcie projektowania budowy stacji ładowania warto brać pod uwagę wszystkie aspekty prawidłowego montażu, oznaczenia oraz zabezpieczenia stacji ładowania.

    Jakie dokumenty powinny zostać złożone do Urzędu Dozoru Technicznego:

    • Wniosek o przeprowadzenie badania UDT

    Wniosek powinien zawierać wszystkie dane operatora lub podmiotu eksploatującego ogólnodostępnej stacji ładowania lub punktu ładowania stanowiącego element infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego. Powinien zostać uzupełniony o dane z Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych, w tym prefiks Operatora oraz dane punktów i baz ładowania. Zawiera on również opis techniczny urządzenia zgłaszanego do badania UDT.

    • Deklaracja zgodności stacji ładowania, o której mowa w art. 5 pkt 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2019 r. poz. 155)

    Deklaracja zgodności, o której mowa w art. 5 pkt 10 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, jest kluczowym dokumentem potwierdzającym, że dany produkt spełnia wymagania określone w obowiązujących przepisach. Obowiązek jej zapewnienia spoczywa przede wszystkim na producencie, który wprowadza wyrób na rynek. W przypadku gdy producent nie ma siedziby w Unii Europejskiej, deklarację zgodności może wystawić jego upoważniony przedstawiciel, a w niektórych sytuacjach obowiązek ten może przejąć importer. Deklaracja zgodności powinna zawierać nazwę i adres producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela oraz dokładny opis produktu, w tym model, typ lub numer seryjny. Niezbędnym elementem jest także wyraźne oświadczenie, że wyrób spełnia wymagania określone w przepisach prawnych oraz wykaz zastosowanych norm i regulacji, na podstawie których dokonano oceny zgodności. Dokument ten musi również zawierać numer i datę wystawienia, a także podpis osoby upoważnionej do reprezentowania producenta.

    • Instrukcja eksploatacji stacji ładowania w języku polskim

    Instrukcję eksploatacji zapewnia producent urządzenia. Składa się ona z dwóch części: instrukcji obsługi i instrukcji serwisowej. Instrukcja obsługi opisuje działanie urządzenia, procedury postępowania w przypadku wystąpienia anomalii, takich jak zakłócenia czy pożar, oraz wymagania wynikające z odrębnych przepisów. Instrukcja serwisowa jest przeznaczona dla osób uprawnionych i upoważnionych do wykonywania zadań serwisowych, takich jak naprawy, usuwanie usterek, kontrole czy testy.

    • Poświadczenie prawidłowości montażu

    Poświadczenie poprawności montażu wydaje osoba odpowiedzialna za instalację urządzenia. Montaż powinien być przeprowadzony zgodnie z instrukcją dostarczoną zazwyczaj przez producenta. Wzór poświadczenia znajduje się w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

    • Protokoły pełnych pomiarów elektrycznych

    Protokoły z pomiarów elektrycznych sporządza osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia. Powinny one zostać wykonane dla każdego punktu ładowania zainstalowanego w stacji oraz punktów ładowania przeznaczonych dla drogowego transportu publicznego, niezależnie od trybu ładowania. Szczegółowe rodzaje pomiarów elektrycznych określono w § 13 rozporządzenia. Protokoły powinne być zatwierdzone przez osobę spełniającą wymagania kwalifikacyjne dla stanowiska dozoru, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 54 ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne, wraz z kopią świadectwa kwalifikacyjnego tej osoby poświadczoną przez nią za zgodność z oryginałem.

    • Dokumentację graficzną wraz z częścią opisową

    W dokumentach powinno być określone miejsce usytuowania urządzenia, w szczególności względem obszarów ruchu drogowego, ruchu pieszego, stanowisk postojowych do ładowania pojazdów, stref zagrożenia wybuchem, oraz zastosowanych zabezpieczeń urządzenia przed uszkodzeniami mechanicznymi i sposobu odprowadzania wód opadowych, jeżeli warunki otoczenia urządzenia tego wymagają.

    • Schemat zasilania urządzenia

    Schemat zasilania powinien zawierać informacje o wyposażeniu punktu ładowania, które umożliwia połączenie pojazdu z punktem i pobór energii elektrycznej (osprzęt zasilający), a także wskazywać wielkości i rodzaje zabezpieczeń oraz rodzaje i typy przewodów zasilających, z zachowaniem selektywności zastosowanych zabezpieczeń.

    • Kopia protokołu odbioru technicznego instalacji elektrycznej lub przyłącza elektroenergetycznego

    Kopia protokołu odbioru technicznego instalacji elektrycznej lub przyłącza elektroenergetycznego to dokument potwierdzający, że wykonana instalacja elektryczna lub przyłącze elektroenergetyczne zostały zrealizowane zgodnie z obowiązującymi normami, przepisami oraz dokumentacją projektową. Jest on wymagany przy dopuszczeniu obiektu do użytkowania, zwłaszcza w przypadku stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Protokół odbioru technicznego sporządzany jest przez uprawnionego elektryka (posiadającego świadectwo kwalifikacyjne E i D do wykonywania oraz nadzorowania prac elektrycznych) lub instalatora elektrycznego oraz może być potwierdzony przez przedstawiciela operatora systemu dystrybucyjnego (OSD), np. PGE, Tauron, Enea, Energa czy Innogy – w zależności od rejonu. Jeśli odbiór dotyczy przyłącza elektroenergetycznego, w procesie uczestniczy także przedstawiciel zakładu energetycznego.

    • Opinia o spełnieniu wymagań z zakresu ochrony przeciwpożarowej wystawiona przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych

    Opinia o spełnieniu wymagań z zakresu ochrony przeciwpożarowej to dokument potwierdzający, że dany obiekt – w tym przypadku ogólnodostępna stacja ładowania – spełnia wymogi bezpieczeństwa pożarowego określone w obowiązujących przepisach. Jest ona niezbędna do uzyskania wymaganych pozwoleń i dopuszczeń do eksploatacji, szczególnie w kontekście zgodności z przepisami ochrony przeciwpożarowej. Dokument ten sporządza rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, czyli osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia nadane przez Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej (KG PSP). Rzeczoznawca dokonuje analizy projektu lub istniejącego obiektu pod kątem spełnienia norm przeciwpożarowych.

    W treści opinii powinny znaleźć się odniesienia do obowiązujących przepisów, analiza ewentualnych zagrożeń pożarowych oraz wskazanie, czy obiekt spełnia wymagania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. Może również zawierać zalecenia dotyczące dodatkowych zabezpieczeń, jeśli okaże się to konieczne.

    Badanie techniczne wstępne

    Badanie techniczne wstępne stacji ładowania jest wymagane przed oddaniem stacji do użytku i dotyczy w szczególności stacji ogólnodostępnych, które muszą spełniać określone wymogi techniczne i bezpieczeństwa zgodnie z polskim prawem.

    Kiedy należy przeprowadzić badanie techniczne wstępne?

    • Nowo zainstalowana stacja ładowania przeznaczona do użytku komercyjnego

    Po zakończeniu montażu i instalacji każda dostępna publicznie stacja ładowania wymaga odbioru UDT w celu potwierdzenia, że spełnia obowiązujące normy i przepisy. Badanie to jest niezbędne przed oddaniem stacji ładowania do użytku komercyjnego, aby uzyskać pozwolenie na jej użytkowanie.

    Badanie techniczne eksploatacyjne

    Badanie techniczne eksploatacyjne stacji ładowania jest wymagane w trakcie jej użytkowania, aby zapewnić bezpieczeństwo, zgodność z przepisami oraz niezawodność działania. Takie badania są obowiązkowe w określonych sytuacjach i regulowane przepisami polskiego prawa.

    Kiedy należy przeprowadzić badanie techniczne eksploatacyjne?

    • Po wystąpieniu awarii lub uszkodzenia

    Jeśli stacja ładowania ulegnie awarii, uszkodzeniu mechanicznemu lub elektrycznemu, konieczne jest przeprowadzenie badania eksploatacyjnego po naprawie. Ma to na celu upewnienie się, że urządzenie działa prawidłowo i bezpiecznie.

    • Po modernizacji stacji ładowania

    W przypadku wprowadzenia zmian technicznych lub modernizacji (np. wymiany istotnych podzespołów, rozbudowy infrastruktury) konieczne jest przeprowadzenie badania eksploatacyjnego w celu potwierdzenia, że stacja nadal spełnia wymogi techniczne i prawne. Drobne naprawy takie jak np. wymiana wyświetlacza na identyczny jaki był zamontowany poprzednio nie wymaga kolejnego odbioru UDT.

    Kary za brak odbioru Urzędu Dozoru Technicznego ogólnodostępnej stacji ładowania:

    Kary w formie finansowej dotyczące stacji ładowania występują w przypadku:

    • eksploatacji stacji ładowania/punktu ładowania bez badania wstępnego lub eksploatacyjnego oraz w przypadku eksploatacji pomimo wydania decyzji negatywnej po badaniu wstępnym/eksploatacyjnym – 20 tysięcy zł;
    • eksploatacji stacji ładowania pomimo wydania decyzji negatywnej w wyniku badania kontrolnego – 100 tysięcy zł;
    • braku zgłoszenia bazy i punktu ładowania do EIPA – 2 tysiące zł.

    © 2024 IMB POWER - imbpower.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.

    Realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin