Ile można zarobić na stacji ładowania?

Ile można zarobić na stacji ładowania?

Dodano: 21 lut 2024

Stacje ładowania samochodów elektrycznych to coraz popularniejsza infrastruktura na polskich drogach. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na rynku, rośnie też zapotrzebowanie na miejsca, w których można je ładować. Nic więc dziwnego, że wiele osób zastanawia się, ile można zarobić na inwestycji w infrastrukturę ładowania.


Rentowność stacji ładowania zmienia się wraz z wieloma czynnikami. Wpływ na nią mają między innymi liczba stacji ładowania na danym obszarze, ilość samochodów elektrycznych w danym regionie, a także ceny zakupu energii elektrycznej. Dlatego przed podjęciem decyzji o inwestycji w stację ładowania, warto dokładnie przeanalizować rynek i zaplanować optymalną strukturę sieci.

Ile (tak naprawdę) można zarobić na stacji ładowania?

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych czynników, które należy wziąć pod uwagę przy planowanej inwestycji w stacje ładowania samochodów elektrycznych. Wyliczenie rentowności takiej inwestycji jest niezwykle złożonym procesem i zapewniamy, nie zrobi się tego w 5 minut.

Experience użytkownika

Doskonale zdajemy sobie sprawę, że zaczynamy od rzeczy, której nie spotkasz na żadnej ze stron poświęconych tej kwestii. Dlaczego? Ponieważ musisz zacząć nie od siebie, a od tego – dla kogo stawiasz stację ładowania i kto ma być Twoim docelowym klientem. Patrząc na siebie bardzo często zapomina się o klientach, których można nie rozumieć, szczególnie jeśli np. nie masz jeszcze w swojej stajni pojazdu elektrycznego.

Każdy użytkownik chce tego samego. Niezawodności. Stawiaj na rozwiązania, które są sprawdzone, dają pewność działania poparte liczbami, a najlepiej wybieraj dostawców z wykonanymi realizacjami, które możesz realnie zobaczyć w swojej okolicy (dla świętego spokoju). Uwierz nam na słowo, że żaden użytkownik nie wróci na stację ładowania, która była niesprawna, zacinała się, pobrała z jego konta kilkukrotność kwoty w wyniku błędu systemu operacyjnego czy co gorsza… nawet do niej nie trafił, bo nie było jej na mapie. A stała tam piękna, w pełni sprawna i gotowa na jego przyjęcie.

Przychód właścicieli stacji korzystających jest odpowiednikiem zapewnienia niepowtarzalnego experience dla kierowców samochodów elektrycznych. Rynek usług ładowania rośnie w bardzo szybkim tempie, ale już widać zachowania wzmagające lojalność klientów. Twoim zadaniem jest sprawić, by każdy widział Twoją stację w aplikacji mobilnej i na danej stacji mógł się naładować bez żadnych zakłóceń opłacając ładowanie za pomocą aplikacji – to jest dla niego najważniejsze.

Jeśli zapamiętałeś/łaś tę regułę – możesz czytać dalej.


Lokalizacja

Lokalizacja stacji ładowania ma kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia użytkowników. Stacje ładowania powinny być łatwo dostępne, widoczne i znajdować się blisko miejsc, które ludzie często odwiedzają. Na przykład, jedna z firm skupiła się na umieszczaniu swoich stacji ładowania w strategicznych lokalizacjach, takich jak centra handlowe i duże kompleksy biurowe. Dzięki temu, klienci mogą ładować swoje samochody, podczas gdy robią zakupy lub pracują. Inna firma stawia swoje ładowarki w mało znanych miejscach, które są w “szczerym polu”. Jak myślisz, kto wybrał lepszą lokalizację? Uwaga, możesz się pomylić. Odpowiedź brzmi: to zależy. W szczerym polu może powstać nowy kompleks handlowy lub kompleks rozrywkowo-wypoczynkowy, a galeria handlowa przez słabe zarządzanie może stać się opustoszała i Twoja stacja ładowania tego nie uratuje. Pewnymi lokalizacjami, które bronią się same są MOPy autostrad czy dróg szybkiego ruchu, okolice wezłów z tych dróg jak i również wszystkie lokalizacje w pobliżu dróg krajowych (DK) – tutaj stacje ładowania przydadzą się zawsze.

Przy wyborze lokalizacji nie chodzi tylko o jej obłożenie. Trzeba również przeliczyć koszt przyłącza elektrycznego, ocenić walory miejsca oraz myśleć przyszłościowo.


Cena zakupu stacji ładowania – tańsze nie znaczy lepsze

Stacje ładowania nie są tanie w produkcji, zwłaszcza te oferujące szybkie ładowanie. Technologia, infrastruktura, instalacja i utrzymanie – wszystko to wiąże się z znaczącymi kosztami. Na przykład, firma, która zakupiła stacje ładowania ultra-szybkiego ładowania o mocy 420 kW, musi uwzględnić te koszty przy ustalaniu cen. Ustalając cenę, muszą jednak także rozważyć, ile ich klienci są skłonni zapłacić. Rozwiązanie tego dylematu wymaga gruntownego badania rynku i zrozumienia dynamiki popytu. Stąd taka firma musi dokładnie monitorować trendy rynkowe, strategie konkurencji, a także wnikliwie słuchać swoich klientów.

W przypadku firmy, która kupuje kilka sztuk stacji typu AC 2×22 kW koszty zakupu są znacznie mniejsze, co jednak za tym idzie, przychód właścicieli również nie jest wielki.

Jednak w przypadku stacji ładowania cena nigdy nie powinna być kryterium wyboru. Bardzo często wyższa cena podyktowana jest również bardzo szybkim czasem reakcji w przypadku usterek, bądź zaplecze serwisowe, które jest w Polsce a nie np. w Chinach. Za ceną stacji ładowania idzie również jakość wykonania oraz wyposażenie w dodatkowe systemy czy moduły komunikacji. Warto porównać zawsze szczegółowe dane dotyczące ładowarek o różnych cenach – uwierzcie różnicę widać gołym okiem.

 

Ilość punktów ładowania

Ilość punktów ładowania (złącz ładowania) w stacji ładowania jest niezwykle istotna, wpływając bezpośrednio na efektywność i wydajność usługi. Im więcej punktów ładowania dostępnych na stacji, tym większa liczba samochodów elektrycznych może być ładowana jednocześnie. Zdecydowanie minimalizuje czas oczekiwania i maksymalizuje satysfakcję użytkowników. W szczególności w okresach szczytowego popytu, kiedy wielu kierowców szuka dostępnego punktu ładowania, obecność wielu złącz ładowania na jednej stacji może zapewnić płynniejszą i bardziej efektywną obsługę. Zwiększając liczbę punktów ładowania, zmniejszamy potencjalne problemy i przyspieszamy przepływ pojazdów na stacji, co przekłada się na lepszą wydajność i większe zadowolenie klientów.

 

Wartość dodana

Dodawanie wartości do produktu to klucz do utrzymania konkurencyjności. Oznacza to oferowanie więcej niż tylko podstawowej funkcji ładowania. W dobie cyfrowej, wartość dodana może przyjść w formie innowacji technologicznych, weźmy na przykład integrację stacji ładowania z aplikacją mobilną. Ta aplikacja umożliwia klientom monitorowanie procesu ładowania w czasie rzeczywistym, znajdowanie najbliższych dostępnych stacji ładowania, a nawet płatność za usługi za pomocą smartfona. Tego rodzaju innowacje zwiększają komfort i wygodę użytkowników, a co za tym idzie, pozwalają takiej firmie ustawić wyższą cenę za korzystanie ze swojej stacji ładowania.

Nie tylk0 aplikacja mobilna jest kluczem do sukcesu. Co robić kiedy Twoje auto się ładuje? No właśnie, odległość od restauracji/kawiarni, bądź ciekawa infrastruktura towarzysząca również ma wpływ na komfort użytkownika, który ładuje swój samochód na trasie. Znamy nawet rodziców, którzy chętniej korzystają ze stacji ładowania, która zlokalizowane są w pobliżu placu zabaw i… częściej na nie wracają.

 

Koszty operacyjne

Optymalizacja kosztów operacyjnych to kolejny klucz do zwiększania rentowności. Koszty te obejmują utrzymanie i serwis stacji ładowania, koszty energii, opłaty dotyczące umieszczenia stacji w Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych i wiele innych w tym tę najważniejszą… koszt utrzymania przyłącza. Automatyzacja procesów może przynieść tutaj znaczące oszczędności. Przykładowo, jedna firma zdecydowała się na skorzystanie z systemu zarządzania ładowaniem. To oznacza, że procesy takie jak monitorowanie stanu stacji i rozwiązywanie problemów są teraz zautomatyzowane, co znacznie obniża koszty obsługi i serwisu.

 

Popyt

Inicjatywa “Fit for 55” to strategiczny plan Unii Europejskiej mający na celu przejście do klimatycznej neutralności do roku 2050. Integralnym elementem tej strategii jest stopniowe wycofywanie samochodów z silnikami spalinowymi, z ostatecznym celem wprowadzenia zakazu ich sprzedaży do roku 2035. Dodatkowo, do 2025 roku, założenia strategii przewidują instalację co najmniej jednej stacji ładowania o mocy minimum 300 kW na każde 60 km autostrad na terenie całej Unii.

Biorąc pod uwagę przewidywany szybki wzrost liczby pojazdów elektrycznych w ciągu najbliższych lat, istotne staje się równie dynamiczne rozwijanie infrastruktury ładowania. Dane prezentowane przez PSPA wskazują, że do 2025 roku liczba pojazdów elektrycznych (BEV i PHEV) poruszających się po drogach Polski przekroczy pół miliona, a zapewnienie adekwatnej infrastruktury ładowania dla takiej liczby pojazdów wymagałoby uruchomienia ponad 40 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania.

Wiedza o rynku i zapotrzebowaniu na stacje ładowania jest kluczowa. Wraz z rosnącą popularnością pojazdów elektrycznych, zwiększa się także popyt na ładowarki. Jest to szczególnie zauważalne w Norwegii, kraju z najwyższym na świecie udziałem samochodów elektrycznych w nowych rejestracjach. W tym kontekście, popyt na stacje ładowania jest imponujący, a firmy muszą działać szybko i efektywnie, aby sprostać rosnącym wymaganiom infrastrukturalnym.


Regulacje prawne

W Polsce kwestia regulacji prawnych dotyczących stacji ładowania pojazdów elektrycznych jest obszarem dynamicznie rozwijającym się. Prawo energetyczne i prawo budowlane to dwie najważniejsze dziedziny regulujące ten sektor. W związku z planami Polski dotyczącymi zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na drogach, rząd podejmuje działania mające na celu ułatwienie i przyspieszenie rozwoju infrastruktury ładowania.

Jeśli chodzi o dofinansowanie, rząd polski oferuje różne formy wsparcia dla przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego pragnących inwestować w infrastrukturę ładowania. Dodatkowo, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oferuje wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie tworzenia sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych.

Warto także pamiętać, że proces ubiegania się o takie wsparcie wymaga zrozumienia specyficznych przepisów i procedur związanych z dofinansowaniami. Dlatego, potencjalni inwestorzy powinni skonsultować się z ekspertami specjalizującymi się w tym obszarze, aby zrozumieć wszystkie wymagania i zapewnić zgodność z prawem.

 

Marketing

Last but no least, skuteczne kampanie marketingowe są niezbędne do zwiększenia świadomości marki i przyciągnięcia więcej klientów. Dzięki naszym rozwiązaniom, na przykład hotele, mogą prowadzić skuteczne kampanie w mediach społecznościowych, promując swój hotel i restaurację informując, że w zamian za nocleg czy wybór wybranych dań z menu otrzymają oni voucher na darmowe ładowanie w określonej kwocie. Ta kampania przyciąga wiele nowych klientów, co znacznie zwiększa liczbę klientów korzystających ze stacji ładowania.

 

Ile realnie można zarobić na stacjach ładowania samochodów elektrycznych?

Zarobki związane ze stacjami ładowania samochodów elektrycznych mogą różnić się znacząco, w zależności od wielu czynników, takich jak lokalizacja stacji, liczba użytkowników, koszty operacyjne, rodzaj i moc ładowarki oraz wiele innych. Dodatkowo, strategie cenowe, możliwość korzystania z dotacji czy dofinansowania, a także dynamika konkurencji na lokalnym rynku, mają ogromny wpływ na potencjalne zyski.

Ponieważ są to skomplikowane kwestie, które wymagają indywidualnej analizy i przemyślenia, zdecydowanie zalecamy skontaktowanie się z naszym ekspertem. Nasi specjaliści posiadają szerokie doświadczenie i wiedzę, dzięki czemu mogą dostarczyć szczegółowych informacji, które pomogą w ocenie potencjału zarobkowego inwestycji w stacje ładowania samochodów elektrycznych.

Pamiętaj, że każda sytuacja jest unikalna i wymaga indywidualnego podejścia. Bezpośrednia konsultacja z naszym ekspertem umożliwi szczegółowe omówienie wszystkich aspektów związanych z potencjalną inwestycją, co pozwoli na zrozumienie pełnego obrazu możliwości zarobkowych.

© 2024 IMB POWER - imbpower.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.

Realizacja: KULIKOWSKI-IT.pl Strony internetowe Szczecin