Od czego zależy szybkość ładowarki do samochodów elektrycznych?
Dodano: 20 lut 2024
Ostatnimi czasy samochody elektryczne stają się coraz bardziej popularne, a wraz z tym zwiększa się również zapotrzebowanie na ładowarki do tych pojazdów. Ładowanie samochodu elektrycznego wydaje się czynnością banalną, jednak nie zawsze wiąże się to tylko podłączeniem pojazdów elektrycznych do ładowarki.
Prędkość ładowania zależy także od innych czynników. Na przykład: temperatura otoczenia i temperatura baterii wpływają na prędkość ładowania. Im wyższa temperatura, tym wolniejsze ładowanie, a więc wydajność ładowania jest ograniczona w ciepłych warunkach. Ponadto, typ ładowarki i ilość energii w baterii mogą wpłynąć na szybkość ładowania.
Ładowarki mają różną moc ładowania samochodów elektrycznych
Jednym z kluczowych czynników wpływających na wydajność ładowarki do samochodów elektrycznych jest jej moc. W tym artykule omówimy, od czego zależy moc potrzebna do naładowania aut elektrycznych.
Przede wszystkim warto zauważyć, że moc z jaką działa ładowarka do samochodów elektrycznych zależy w dużej mierze od samego pojazdu. Każdy samochód elektryczny ma określoną maksymalną moc, z którą może się ładować, która z kolei zależy od pojemności akumulatora oraz od konstrukcji ładowania. Warto więc przed zakupem ładowarki sprawdzić, jaki jest maksymalny prąd, jakim może być ładowany nasz samochód.
Ilość pobieranego prądu zależy od Battery Management System (BMS) zarządzającego ładowaniem akumulatora. To oznacza, że to samochód elektryczny “sam” decyduje, ile energii pobierze w danym momencie. Jeśli maksymalna moc to 50 kW, nie będzie możliwe naładowanie szybciej niż 50 kW, nawet gdy użyjemy ładowarki o mocy 350 kW.
Rodzaj stacji ładowania z której korzystamy ma znaczenie
Kolejnym czynnikiem wpływającym na ich moc jest rodzaj ładowarki. Wyróżniamy trzy rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych: ładowarki zmiennoprądowe (AC) i ładowarki stałoprądowe (DC). Każda z tych ładowarek różni się od siebie sposobem działania oraz maksymalnym prądem.
Ładowarka AC
Ładowarki zmiennoprądowe (AC) to najczęściej spotykane ładowarki do samochodów elektrycznych, które podłączane są do zwykłej sieci elektroenergetycznej. Moc takiej ładowarki zależy od maksymalnego prądu, jaki może przepływać przez przewody. Najczęściej spotykane ładowarki AC mają obsługują ładowanie z mocą zakresu od 3 do 22 kW, co pozwala na pełne naładowanie baterii w ciągu kilku godzin. Przeznaczone są zazwyczaj do użytku wewnętrznego w naszych garażach, spotykane są również w hotelach i przy miejskich parkingach, nie uwzględniając ładowarek mobilnych.
Ładowarka DC
Ładowarki stałoprądowe (DC) to ładowarki, które zwykle znajdują się na stacjach stałoprądowych. Moc takiej ładowarki zależy od jej konstrukcji oraz od maksymalnego prądu ładowania obsługiwanego przez auto. Najczęściej spotykane ładowarki DC mają dysponują mocą z zakresu od 50 do 350 kW, co pozwala na naładowanie baterii w ciągu kilkudziesięciu minut.
Ładowarki stałoprądowe wielostanowiskowe umożliwiają naładowanie jednocześnie kilku samochodów elektrycznych. Moc takiej ładowarki zależy od liczby stanowisk oraz od maksymalnego prądu ładowania obsługiwanego przez samochody.
Jeżeli na komercyjnej stacji mamy dwa złącza DC o łącznej mocy 120 kW, to w trakcie jednej sesji ładowania możemy naładować auto z pełną mocą 120 kW (jeżeli dany samochodów obsługuje taką moc do ładowania). W przypadku, gdy pojawiamy się przy ładowarce, do której jest już wpięty jeden samochód i jest on w trakcie ładowania – dostępne ładowanie przeznaczone dla naszego samochodu elektrycznego będzie wynosiło 60 kW.
SoC zapewnia odpowiednią moc ładowania
Ostatnim czynnikiem wpływającym na moc i prędkość ładowarki do samochodów elektrycznych jest SoC. State of Charge, czyli stan naładowania baterii, to parametr, który określa ilość energii zgromadzonej w baterii w danym momencie. Poziom SoC wyraża się w procentach, przy czym 100% oznacza pełne naładowanie, a 0% oznacza całkowite wyczerpanie baterii. Im niższy poziom naładowania baterii, tym szybsze ładowanie jest możliwe. W przypadku pełnego naładowania baterii, proces ładowania zwalnia, aby nie przeciążyć baterii oraz zabezpieczyć przed jej uszkodzeniem.
Określenie poziomu SoC jest kluczowe w przypadku użytkowania urządzeń zasilanych bateriami, w tym samochodów elektrycznych. Dzięki tej informacji możemy śledzić stan baterii i planować jej doładowywanie, aby uniknąć jej całkowitego wyczerpania w trakcie użytkowania.
Warto pamiętać, że poziom SoC jest dynamiczny i zależy od wielu czynników, takich jak styl jazdy, temperatura, rodzaj i stan baterii oraz obciążenie układu elektrycznego samochodu. Dlatego ważne jest regularne monitorowanie poziomu SoC i dostosowywanie sposobu ładowania do aktualnych potrzeb baterii.
Należy również pamiętać o jakości kabli i złączy, które łączą ładowarkę z samochodem elektrycznym. Kable i złącza powinny spełniać niezbędne normy bezpieczeństwa, inaczej mogą spowodować spadek napięcia, co przekłada się na mniejszą moc. Dlatego warto zadbać o to, aby kable były odpowiednio przystosowane do mocy ładowania i ograniczyć używanie chińskich zamienników do zera.
Ładowarka samochodu elektrycznego jest prosta w obsłudze. Warto jednak zadbać o jej bezpieczne użytkowanie.
Podsumowując, moc ładowarki do samochodów elektrycznych zależy od wielu czynników, takich jak maksymalna moc ładowania samochodu elektrycznego, rodzaj ładowarki, stan baterii aut elektrycznych oraz jakość kabli i złączy.
Dlatego przed zakupem ładowarki warto dokładnie zapoznać się z jej parametrami technicznymi oraz sprawdzić, jakie są wymagania producenta samochodu elektrycznego w zakresie uzupełniania stanu baterii. Mimo kusząco niskich cen panujących na portalach internetowych, zawierających ofertę zakupu ładowarki do samochodu elektrycznego i gwarantujących, że każdy poradzi sobie z jej montażem nie warto robić z tej inwestycji pola do oszczędności.
Historia stacji ładowania samochodów elektrycznych jest dość krótka, jednak lepiej, żeby była bogata w pozytywne doświadczenia użytkowników.